راهنمای خرید راهبند‌

در هنگام خرید راهبند‌ها باید توجه داشت که راهبندها جدا از ظاهر ساده که دارند داری تنوع بالا، اجزای پیچیده و با توجه به تنوع محصول و برندهای سازنده همچنین نوع مکانیزم حرکتی متفاوت آن‌ها. به همین منظور در این پست سعی داریم تا دیدگاه کاملی برای خرید راهبندها برای شما عزیزان شرح دهیم. راهبندها نقش بسیار مهمی در سرعت بخشیدن و کنترل تردد ورود خروج را دارند استفاده از راهبندها درجوامع امروزی و محیط‌های پر تردد یک امر مهم تبدیل شده است از همین حیث تعداد و تنوع بالایی از راهبندها در بازار تولید و عرضه می‌شود. راهبند‌ها در نگاه اول بسیار ساده و با ساختاری یکسان به نظر می‌آیند، ولی در هنگام خرید راهبند باید کاملا سازمان مکانی که می‌خواهید راهبند را  نصب کنید برسی شد و با توجه آن مناسب نیازتان راهبند‌های اتوماتیک و یا هیذرولیک الکترو مکانیک و … را مشخص کرد نکات مهم در هنگام خرید راهبند‌‌ها به شما کمک می‌کند که مناسب‌ترین راهبند را برای مکان مورد نظر خود انتخاب کنید. در مقاله راهبند چیست؟ توضیحات کاملی را درباره انواع راهبندها و نحوه کار آنها شرح دادیم.

انواع راهبند‌های خودرویی عبارت‌اند از:

  1. بازویی
  2. ستونی
  3. نیزه‌ای
  4. کشویی
  5. نفر رو

راهبندهای بازویی از پرمصرف‌ترین نوع راهبندها بشمار می‌آیند، در واقع در این مدل از راهبندها به دلیل قابلیت بالا و سهولت استفاده از آن در ورودی بسیاری از سازمان‌ها، پارکینگ‌ها، برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی نصب و استفاده می‌شوند.

نکات مهم در خرید راهبند‌های خودرویی

راهبندهای بازویی در دو مدل هیدرولیک و الکترو مکانیک طراحی شده‌اند مدل هیدرولیکی راهبندها را برای اماکنی که میزان تردد در آنجا بالاست استفاده می‌کنند در واقع به دلیل وجود متعلقات بالاتر و قدرت و توان بیشتر این مدل از راهبندها نسبت به نوع الکترو مکانیک قیمت بالاتری را دارد. از طرفی دیگر نوع بازویی یا بوم راهبند یک فاکتور تاثیر گذار دیگر در تعیین قیمت راهبندهای پارکینگی هستند. بوم‌های متداول و پر استفاده در گیت‌های پارکینگی عبارت‌اند از: تلسکوپی،  فنس‌دار و خم شونده که بنا به نیاز محیط مد نظر باید استفاده گردد. برای مثال: برای محیط‌‌‌های سر پوشیده از بازویی یا بوم خم شونده و یا درمکان‌های که ورود به آن از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ از نوع فنس‌دار استفاده می‌کنند. مدل بوم‌های فنس‌دار در واقع همان بازوهای تلسکپی هستند که نرده‌های افقی بر روی آن ها نصب شده است، تا ورود و خروج با قدرت و احتیاط بالاتری صورت‌گیرد. استفاده از بردهای پیشرفته برای هوشمند‌تر کردن راهبندها جهت بالا رفتن دقت و خودکار شدن عملیات کنترل تردد، راهبندها برای خودکار کردن مکانیزم تردد نیازمند لوازم جانبی چون دوربین‌های پلاک خوان و آنتن‌های برد بلند هستند که در کنار این ابزارک‌ها یک اکسس کنترل نیاز است؛ تا فرمان ورود و خروج را به بردهای هوشمند ارسال کرده و عملیات باز و بسته شدن راهبندها انجام شود. توضیحاتی درباره آنتن‌های برد بلند و دوربین‌های پلاک خوان به صورت کامل شرح داده شده اما به طور کلی بخواهیم بیان کنیم آنتن‌های برد بلند به کمک تگ‌های RFID سیگنال را دریافت کرده و سیکنال دریافت شده به اکسس کنترل ارسال می‌شود که درصورت تایید، فرمان به راهبندها ارسال شده و اجازه ورود یا خروج داده می‌شود.  استفاده از آنتن‌های برد بلند و تگ‌های RFID برای مکان‌های پیشنهاد می‌شود که تردد خودروها مربوط به همان سازمان و مکان صورت‌گیرد و خودروهای دیگر حق ورود را نداشته باشند. استفاده از سیستم دوربین پلاک خوان نیز با هدف هوشمند کردن و خودکار کردن تردد انجام می‌‌شود با این تفاوت به جای استفاده از آنتن‌های برد بلند از دوربین‌ها برای تشخیص و ثبت تردد خودرو استفاده می‌شود. استفاده از سیستم پلاک خوان برای فضاهای چون پارکینگ‌های عمومی کاربردی‌تر است. با توجه به توضیحات بالا وجود بردهای هوشمند با قابلیت هماهنگ شدن با ابزارهای جانبی چون دوربین‌های پلاک خوان، اکسس کنترل‌ها، وآنتن‌های برد بلند فاکتوهای مهمی در خرید راهبند‌‎‌ها هستند که بر قیمت آن‌ها تاثیر‌گذار است.

چند توصیه هنگاه خرید راهبند‌‌های خودرویی:

طبق توضیحاتی که راجع به راهبندها داده شد ابتدا در نظر بگیرید برای چه فضایی نیاز به راهبند دارید که با توجه به آن بوم راهبند خود را انتخاب کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه شود میزان تردد روزانه در فضای مورد نظرتان است، اگر تردد روزانه زیاد صورت نمی‌گیرد و به طبع طول راهبند در مکان مورد نظر بسیار طویل نباشد ‌می‌توان از راهبندهای مکانیکی استفاده کرد که از نظر قیمت پایین‌تر از نوع هیدرولیکی هستند. توصیه بعدی برای خرید راهبند این است که آیا هوشمند و خودکار کردن فرآیند تردد برای مکان مورد نظر شما قابل توجیه است یا خیر اگر برای خرید راهبند‌ها می‌خواهید اقتصادی عمل کنید و صرفا نیروی حراستی می‌تواند فرآیند تردد و ثبت و شناسایی را انجام دهد می‌توانید نصب لوازم جانبی را بر روی راهبند‌های خود در نظر نگیرید. برند و شرکت ارئه دهنده راهبند‌ها حتما در نظر داشته باشید در هنگام خرید راهبند که کارشناسان فروش چه خدماتی را به شما ارائه می‌دهند. قطعا علاوه بر مهم بودن کیفیت محصول خدماتی چون پشتیبانی نصب توسط متخصصان فنی، گارانتی و پاسخگویی بعد از خرید می‌‌تواند یک ویژگی مهم و کمک کننده باشد.