اهمیت راهبند و گیت‌های کنترل تردد

راهبندها یا گیت‌های کنترل تردد در واقع نقطه ورود و خروج از مکانی است که به وسیله دیوا‌رها محصور شده‌اند. در زمان‌های گذشته وجود دروازه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. چرا که برای کنترل افراد مختلفی که وارد شهر می‌شدند، تنها عبور از نقاطی ممکن بود که به وسیله نگهبانان هویت اشخاص ثبت و ضبط می‌شد. به این طریق اجازه عبور توسط افسران حراست داده می‌شد. در هر دروازه مکان بازرسی و برجک‌های نگهبانی برای امنیت هر چه بیشتر و پشتیبانی نگهبانان در دروازه‌‌ها قرار داشت. با گذشت زمان و در عصر جدید با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و اختراعات بشر، زندگی انسان‌ها دچار تحولی عظیم شد. بسیاری از کارهایی که در گذشته به وسیله مردم انجام‌ می‌شد جای خود را به ابزارهای مکانیکی و الکترونیکی داد. به لطف پیشرفت تکنولوژی، جمعیت نیز به طور چشم گیری رشد پیدا کرد. با زیاد شدن مکان‌های حساس و مهم در نقاط مختلف شهر و کشورها و تراکم بالای جمعیتی دیگر کنترل کردن افراد تنها به وسیله نیروهای حراستی یا در دروازهای ورودی ممکن نبود. بشر نیاز به امنیت و کنترل تردد را به شدت احساس کرد و ابزار‌هایی بر این منظور ساخت. گیت‌های کنترل تردد ابزاری برای کنترل ورود و خروج با دقت و قدرتی بالا که به دو بخش گیت خودرویی و گیت‌های کنترل تردد نفر رو تقسیم بندی می‌شوند.

گیت‌های کنترل تردد نفر رو یکی از مهم ترین ابزارها و موانع فیزیکی هستند. وظیفه کنترل و مدیرت تردد افراد در سازمان‌ها و مکان‌های پر تردد را بر عهده دارند. با استفاده از سامانه‌های کنترل تردد و به وسیله ابزارهایی که بر روی گیت‌های تردد نصب می‌شوند قادر خواهید بود فرد مورد نظر را احراز هویت کرده و بعد از تایید، اجازه ورود به او داده شود و دروازه‌ها باز شوند. به لطف این ابزار‌های هوشمند تمام اطلاعات فرد و زمان و تاریخ ورود و خروج ثبت می‌شود. اینگونه می‌توان بر حفاظت و امنیت یک مکان تسلط داشت و امور مربوط به آن را مدیریت کرد. می‌توان آمار تردد افراد در یک مکان را به دست آورد و با توجه به مکان مورد نظرتان از نظر بهداشت و سلامت به افراد تایید شده مجوز ورود را صادر کرد.

انواع گیت‌های کنترل تردد فردی

1. گیت‌های سرعتی

به صورت کلی اگر بخواهیم گیت‌های سرعتی را تعریف کنیم می‌توان گفت، گیت‌های کنترل ترددی که باز و بسته شدن باله‌ها به وسیله موتور و گیربکس انجام می‌شود. دقت و سرعت عملکردی این مدل از گیت‌ها نسبت به سایر گیت‌ها بیشتر است. گیت‌های سرعتی در ادارات و سازمان‌ها، مترو‌ها، موزه‌ها و مراکز فرهنگی یا در هر مکان پر تردد دیگر بهترین گزینه است. این گیت ها سرعت و دقت بالایی برای کنترل ورود و خروج افراد فراهم می کنند.

انواع گیت‌های سرعتی :
  • گیت مترویی
  • گیت کشویی
  • گیت پروانه‌ای
  • گیت فرودگاهی

2. گیت‌های اهرمی

گیت‌های اهرمی نیز نوع دیگری از دروازه‌های کنترل تردد فردی هستند. گیت‌ اهرمی یا گردان یک دروازه مکانیکی است که قفل شدن اهرم‌ها و باز شدن آن برای عبور به وسیله بوبین‌‌ صورت می‌گیرد. گیت‌های گردان تنها به یک نفر به طور همزمان اجازه عبور می‌دهد. بازوی گردان شامل بازوهای افقی یا مورب گردان است که به یک قطب عمودی ثابت شده و حول یک محور خاص می‌گردد. این مدل از گیت‌ها نسبت به گیت‌های موتوری یا سرعتی، اجزای ساختاری به نسبت ساده‌تری را دارند. از طرفی با توجه مدل دستگاه و شرکت سازنده، دروازه‌های کنترل تردد گردان این قابلیت را دارند که به وسیله ابزارهای جانبی مانند سیستم تشخیص چهره یا ثبت تردد انگشتی عملکردی هوشمندانه داشته باشند.

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت استفاده از وسایل نقلیه به امری جدایی ناپذیر در زندگی ما تبدیل شده است. کنترل تردد وسایل نقلیه ونیاز به استفاده از راهبندهای خودرویی در بیشتر ساختمان‌های امروزی کاملا احساس می‌شود. ازدحام در شهرها و شلوغی فضاهای پارکینگی،مستلزم  مدیریت و نظم دهی در بخش ورود و خروج خودروها است. همچنین حفظ امنیت و حراست نیز به یک استراتژی امنیتی چند لایه و یکپارچه نیاز دارد که به سازمان‌ها کمک کند تا اماکن و تجهیزات خود را به کارآمدترین شکل ممکن ایمن کنند. گیت‌های کنترل تردد خودرویی به کمک تجهیزات جانبی مثل دوربین‌های پلاک خوان و سنسور‌ها، عملیات تردد را اتوماتیک می‌کنند. و نوید بخش دقت و تسهیل در فرآیند امنیت و حراست است. راهبندهای خودرویی در نوع‌های مختلفی ساخته شده‌اند. از راهبند‌های که در پارکینگ‌ها عمومی استفاده می‌شوند تا راهبندهای سخت و مستحکمی که مانع ورود غیر مجاز خودرو به بخش‌های حساس و مهم را دارند.

انواع راهبندهای خودرویی:
  • گیت ضد انتحاری کف خواب (دفنی)
  • گیت ستونی (بولارد)
  • راهبند میله ای (راهبند پارکینگ)
  • گیت نیزه ای (تایرکیلر)

گیت کف خواب

این مدل از راهبندها وظیفه دارند از ورود غیر مجاز هرگونه متحرکی از قبیل خودرو، موتورسیکلت، عابر به مکان تحت کنترل جلو گیری کنند. در واقع دژ مستحکمی برای تضمین امنیت در ورودی سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی است که‌ حساسیت بالایی دارند و خسارت جدی به خودروهای غیر مجاز وارد می‌کنند.

نحوه عملکردی گیت‌های کف خواب (ضد تروریستی)

بخشی ازبدنه گیت‌های انتحاری در زیر زمین قرار می‌گیرد تا مقاومت بالای هنگام برخورد با خودرو داشته باشد. از طرفی جنس بدنه‌ چه در قسمت زیرین گیت و چه در قسمتی که به خودرو برخورد می‌کند از ورقه‌های ضخیم فولاد ساخته شده که حداکثر مقاومت را در برابر جسم داشته و کم‌ترین صدمه به گیت وارد شود.

راهبندهای ستونی (بولارد)

راهبندهای ستونی یا به اصطلاح تخصصی به آن راهبند‌های بولارد نیز گفته می‌شود. این مدل از راهبند‌ها در فضاهای که ممکن است عبور وسیله نقلیه غیر مجاز در آن مکان موجب فاجعه و خسارات شود نصب و راه اندازی می‌شوند. عملکرد راهبندهای بولارد به این صورت است که از تردد کردن مسیر خودروهای با تردد غیر مجاز جلو‌گیری می‌کنند. راهبند‌های ستونی به صورت استوانه‌ای در داخل زمین قرار می‌گیرند و به کمک سیستم هیدرولیکی دستگاه به سمت پایین و یا بالا حرکت می‌کنند. این راهبند‌ها با ساختار امنیتی طراحی شده‌اند و اغلب در اماکن مسکونی، اداری، تجاری و نظامی کاربرد دارد.

راهبند میله‌ای (پارکینگی)

سیستم‌های مدیریت و حفظ ایمنی پارکینگ‌ها در اکثر مکان‌های که  وسیله نقلیه در آنجا ورود و خروج می‌کند جهت مدیریت ترددهای انجام شده در آن مکان بسیار حائز اهمیت و ضروری است. راهبند‌های پارکینگی خودرو  ابزارهای کنترل دسترسی هستند که برای محدود کردن دسترسی وسایل نقلیه در دو مدل هیدرولیک و الکترو مکانیک طراحی شده اند، این موانع عمدتاً برای نوبت‌دهی پارک خودروها در ساختمان‌ها، موسسات، مراکز خریدکاربردی و قابل استفاده هستند. از مزیت‌های که راهبندهای امروزی پارکینیگی دارند می‌توان برای هوشمندتر کردن هرچه بیشتر سیستم‌های کنترل تردد خودروی ابزار جانبی مثل دوربین پلاک خوان یا تگ‌های RFID را بر روی راهبند‌های پارکینگی نصب کرد. این ابزارهای جانبی می‌تواند به صورت خودکار پلاک وسایل نقلیه و زمان ورود خودرو را در سیستم ثبت کند.

گیت نیزه‌ای (تایر کیلر)

تایر کیلر به عنوان مانعی برای عبور غیر مجاز خودرو ساخته شده است. در واقع تایر کیلر یک سیستم الکترو هیدرولیک است که در سطح زمین قرار می‌گیرد. گیت‌های نیزه‌ای از ورود وسایل نقلیه غیر مجاز در نقاط ورودی و خروجی جلو‌گیری می‌کند. کشنده تایر به وسیله میخ‌های که سطح زمین بلند می‌شوند با آسیب رساندن به تایر خودرو‌های غیر مجاز مانع ورود آنها می‌شوند. سیستم فرمان برداری و فعال شدن دستگاه به وسیله کنترل از راه دور صورت می‌گیرد به طور کلی کل فرآیند عملکردی سیستم تایر کیلر وظیفه دارد هر وسیله نقلیه غیر مجاز را از ورود به یک منطقه خاص جلو‌گیری کند.