راهبند تلسکوپی چه کاربردهایی دارد؟

 راهبند تلسکوپی یکی از انواع راهبندهایی است که برای کنترل تردد خودروها و معمولا در ورودی پارکینگ مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. این راهبند اسامی دیگری هم دارد که برخی از آنها عبارتند از راهبند بازویی، راهبند میله‌ای، راهبند بومدار، راهبند پارکینگ و …

راهبند چیست؟

جهت کنترل تردد خودروها از راهبند استفاده می‌شود. کنترل تردد خودرو یعنی بر ورود و خروج خودرو به محلی خاص نظارت و مدیریت داشتن. برای کنترل تردد افراد از گیت‌های نفررو استفاده می‌شود و برای کنترل تردد خودروها از راهبند. راهبندها برای مقاصد مختلفی ساخته و تنظیم می‌شوند. برای راهبندها اجزای خاصی در نظر گرفته می‌شود که برای کاربردهای مختلف طراحی می‌شوند. با توجه به شرایط به کارگیری راهبند می‌توان از انواع راهبندها و تجهیزات جانبی مختلف هم استفاده کرد که به راهبند متصل شده و هماهنگ با سیستم‌های کنترلی دیگر عمل می‌کنند. برخی از راهبندها برای مسدود کردن و جلوگیری کامل از تردد خودروها طراحی و تنظیم می‌شوند و برخی دیگر صرفا برای کنترل تردد و نظارت یا نظم بخشی بر تردد خواهند بود. انواع راهبند تلسکوپی و بومدار بیشتر عملکرد نظارتی دارند تا بازدارندگی.

اجزای راهبند تلسکوپی

راهبند تلسکوپی یا بومدار از سه جز تشکیل شده‌اند: پایه، سیستم محرک، بوم متحرک.
پایه بخشی از راهبند است که قسمتی از آن زیر زمین قرار می‌گیرد و برای نصب نیاز به حفاری و فنداسیون دارد. بخش بیرونی پایه هم نگهدار سیستم محرک و بوم یا بازوی راهبند خواهد بود. پایه‌های راهبندهای مختلف در ابعاد و جنس دارای تنوع هستند. سیستم محرک بوم می‌تواند یک موتور الکترومکانیک یا سیستم هیدرولیک باشد و یا سازوکاری در آن قرار گرفته باشد که بتوان با دست و بدون نیاز به نیروی دیگر، بوم را جابجا کرد. در سیستم‌های هیدرولیک حرکت بازو به کمک پمپ روغن  انجام می‌شود، بوم یا میله یا بازو یا اهرم که با اسامی زیادی شناخته می‌شود هم بخشی از راهبند است که وظیفه آن ممانعت از ورود خودروها و مسدود کردن راه است. جنس و نوع بوم هم قابل تغییر است. این تغییر به نوع راهبند و کاربرد آن بستگی دارد. همچنین طول بوم نیز قابل تغییر خواهد بود.

انواع بوم در راهبند تلسکوپی

تنوع بوم‌ در راهبند تلسکوپی در طول بوم است. نیاز مشتری و محل نصب راهبند، طول بوم را تعیین می‌کند. بوم‌های تلسکوپی قابلیت تغییر سایز دارند و می‌توان آنها را کوتاه‌تر یا بلند‌تر کرد. برای راهنمایی بیشتر توصیه می‌کنیم با کارشناسان شرکت دانش‌بنیان ماداکتو تماس بگیرید تا شما را در انتخاب بهتر یاری رسانند.

کاربردهای راهبند تلسکوپی

راهبند تلسکوپی بیشتر برای نظارت و کنترل تردد خودروها در پارکینگ‌ها و فضاهای باز استفاده می‌شود. طول راهبند تلسکوپی یا بومدار معمولا متغیر است. طول راهبند بسته به عرض مسیر تحت نظارت و کنترل، قابل سفارش یا تغییر اندازه است. راهبندها معمولا این قابلیت را دارند که به تجهیزات مختلفی وصل شوند و با آنها به صورت هماهنگ عمل کنند. اگر راهبند به دوربین و ریدر و آنتن برد بلند و اتوماسیون‌های حضور و غیاب وصل شده باشد به راحتی می‌توان بسیاری از امور حراستی و نظارتی را بدون اتلاف وقت و انرژی خاصی انجام داد. همچنین می‌توان دسترسی خودروها و افراد را هم کنترل و میزان حضور و موقعیت آنها را نیز رصد کرد.

ویژگی‌های راهبند‌ تلسکوپی

راهبندهای شرکت دانش بنیان ماداکتو ویژگی‌های خاصی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • طراحی زیبای بدنه ارگونومیک و بسیار مقاوم
  • امکان کنترل از راه دور به وسیله ریموت
  • کنترل تردد در مکان‌های عمومی و اختصاصی
  • حرکت آرام و بی‌صدای بوم
  • امکان اتصال به فتوسل ایمنی و فلاشر
  • امکان کنترل دسترسی از طریق مرکز کنترل
  • بوم قابل تنظیم از 4 تا 6 متر
  • امکان اتصال به بوم تاشو 90 درجه و 180 درجه به شکل انتخابی
  • امکان ذخیره 200 عدد ریموت و پاکسازی کلی
  • دارای قابلیت اتوماتیک و غیراتوماتیک برای بسته شدن
  • دارای قابلیت تغییر زمان تاخیر در حالت اتوماتیک از 1 تا 99 ثانیه
  • قابلیت اتصال به لوپ دتکتور
  • دارای خلاص کن دستی
  • قابلیت تنظیم زاویه بازشو جهت عمودی سازی و افقی سازی بوم
  • امکان اتصال به مکانیسم خم شونده برای مکان‌های دارای سقف کوتاه
  • قابلیت هماهنگی با سیستم‌های کنترل تردد
  • دارای استاندارد CE اروپا
  • مناسب جهت استفاده در مجتمع‌های مسکونی، تجاری و صنعتی
  • قابل اتصال به برق شهری و امکان استفاده در زمان قطعی برق
  • دارای ضریب نفوذ یا استاندارد IP 44

مزایا و معایت راهبند تلسکوپی

مزایا

راهبندتلسکوپی از ارزان‌ترین راهبندهاست که می‌توان برای کنترل تردد خودروها در پارکینگ از آن استفاده کرد. در صورت تمایل، می‌توان با شرایط خاصی راهبند را از محل نصب خارج کرد و در محل دیگری دوباره نصب نمود.  با کمک تجهیزات دیگر می‌توان از راهبند برای کنترل ترددهای پیشرفته و هماهنگی با سیستم‌های دیگر استفاده کرد. طول بوم راهبندتلسکوپی متغیر است و می‌توان آنها را افزایش یا کاهش داد بدون اینکه نیاز به هزینه مجدد باشد. بسته به میزان تردد می‌توان از انواع اقتصادی و کامل راهبند استفاده کرد.

معایب

بازو یا بوم راهبندتلسکوپی یا بومدار، توانایی متوقف کردن خودروها را نداشته و امنیتی به شمار نمی‌آیند.

موارد استفاده

در هر مکانی که نیازمند نظارت بر ورود و خروج خودروها باشد می‌توان از راهبند بومدار استفاده کرد. ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی، محوطه‌های کارگاهی، تفریحی و پارکینگ‌های عمومی و خصوصی و… در صورتیکه راهبندها با ابزار دیگر کنترل دسترسی متصل باشند می‌توان بهره بیشتری از این دستگاه در امور کنترل دسترسی و حضور و غیاب داشت.  راهبند تلسکوپی از پرکاربردترین نوع راهبندهای کنترل تردد و دسترسی هستند که نصب و راه‌اندازی و استفاده از آنها بسیار راحت است. پیش از تصمیم‌گیری بهتر است با کارشناسان فروش ما در شرکت دانش‌بنیان ماداکتو مشاوره کنید تا بهترین راهبند مورد نیاز خود را تهیه کرده و با تجهیزات جانبی مورد نیاز، که کاملا هماهنگ با نرم‌افزارهای دیگر عمل می‌کنند، سیستمی داشته باشید که در بلند مدت در هزینه و صرف نیروی انسانی صرفه‌جویی کرده و بازده بهینه داشته باشد.